*

JouniM

Liian alhaisen promillerajan käytännön mahdottomuus

Suomalainen ikuisuuskeskustelu alkoholin ympärillä jatkuu aina vaan. Viimeksi saatiin lukea Risikon Paulan ajatuksia promillerajan laskusta. Eräällä kaverillani oli Facebookissa mainio kirjoitus aiheesta vuodelta 2011 jonka tässä julkaisen hänen luvallaan.

 

 

Liian alhaisen promillerajan käytännön mahdottomuus

Nonih. Tässä pikaisesti skenaario siitä, miksi käytännössä 0.2 promillen rajan valvomista liikenteessä voi pitää mahdottomana.

 

Oletetaanpa, että minä puhallan ratsiassa seulonta-alkometriin 0,25 o/oo. Tästä seuraa välittömästi syytä epäillä -kynnyksen ylittyminen, joten poliisin on alettava tutkia asiaa. Tässä yhteydessä haluan korostaa sitä, että seulonta-alkometrin näytöllä ei ole minkäänlaista todistusvoimaa - niillä saadaan aikaiseksi vain epäily ja näyttö on hankittava muilla keinoilla.

 

Autoni ajetaan pientareelle ja lähden panda-Mondeon takapenkillä kohti lähintä tarkkuusalkometriä. Ei liene kohtuutonta olettaa, että tähän menee vähintään puolisen tuntia. Koska olen kohtuullisen suurikokoinen äijänketale, on alkoholia palanut jo ajomatkan aikana siinä määrin, että tarkkuusalkometrillä päästään rangaistavuuden rajan alittavaan tulokseen. Takaisinlaskennankin soveltaminen on jokseenkin hankalaa, koska mitattu alkoholipitoisuus on alhainen. Ei siis muuta kuin kortti takaisin kouraan anteeksipyyntöjen kera. Tämä skenaario on toki mahdollinen millä promillerajalla tahansa, mutta pienen promillerajan ongelma realisoituu seuraavassa vaihtoehdossa...

 

Toinen vaihtoehto on sitten asemalla kieltäytyä koko tarkkuusalkometristä tai sössiä puhalluksen kanssa niin tehokkaasti, että tulosta ei vain saada. Toimivia voimakeinoja kokeen suorittamiseksi ei ole, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää kuskata minut jonnekin, jossa terveydenhuollon ammattihenkilö voi napata kyynärtaipeesta putkilollisen verta kahden konstaapelin pitäessä minua paikallaan. Toki tässä tilanteessa voin jo istua tuolissa panematta hanttiin, koska järjestelmälle aiheutettu vahinko on jo tapahtunut.

 

Aikaa on seulonta-alkometriin puhaltamisesta kulunut jo vähintään tunnin verran, todennäköisesti paljon kauemmin kaikkine byrokratioineen ja siirtymisineen. On siis erittäin todennäköistä, että verikoe antaa tulokseksi pyöreän nollan. Ja nyt siihen skenaarion kauneuteen: takaisinlaskentaa ei voi soveltaa ollenkaan, koska mitään lähtökohtaa ei ole! Jos verikoe näyttää nollaa, niin siinähän sitä sitten ollaan.

 

Eihän tässä ole mitään järkeä, en sitä väittänytkään. Jos verikokeeseen joutuu, niin väliaikainen ajokielto on voimassa siiheksi, kunnes nollatulos on varmistunut.

 

Oli järjen kanssa miten oli, tuo jälkimmäinen skenaario kertoo omaa karua kieltään.

 

Mennäänpä sitten vielä toiseen asiaan: jos kuljettajalla on verta alkoholissaan alle 999,5 promillea, hän on selkeästi kännispäissään, eikä lainkaan soveltuvainen ajoneuvon kuljettajaksi - tämä lienee kaikille selvää. Sen sijaan jokainen voi kaikessa rauhassa lueskella tilastoja ja selvittää sieltä, kuinka monessa liikenneonnettomuudessa tälliin osallisella on veren alkoholipitoisuus ollut 0,2...0,5 promillea. Voin kertoa laiskoille sen suoraankin: määrä on aivan helvetin vähäinen.

 

Sitten vielä viimeinen huutavan ääni erämaasta: alkoholiin liittyvät liikenneturvallisuusriskit ja -ongelmat Suomessa EIVÄT liity niihin, jotka saataisiin tuomiolle promillerajaa alentamalla. Todellinen ongelma on kasa paskiaisia, jotka vuodesta toiseen käryävät kymmenkunta kertaa vuodessa ratista kahden tai kolmen promillen änkyrässä. Niihin saatanoihin ei mikään promilleraja pure.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän VesaHytnen kuva
Vesa Hytönen

Ei koske minua sillä minä ajelen aina nollilla. Jos joskus otan, niin huolehdin siitä, etten lähde rattiin enen kuin mittari näyttää nollaa. Ei se niin vaikeaa ole kuin jotkut luulevat.

Tämä ei ole tyhjää itsekehua vaan tosiasia.

Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

Lääketiede on ollut jo kymmeniä vuosia sitä mieltä, että 0,5 ja sen alle olevat promille luvut eivät vaikuta ajamiseen, joten kyse on kai elämäntapakysymyksestä, kun promille rajaa ehdotetaan alennettavaksi. Kyse on myös moralismista monien kohdalla ja vähintäänkin siitä, että nautitaan vallan tunteesta pakottamalla rangaistuksen uhalla muut ihmiset toimimaan tietyllä tavalla, tavalla jonka itse näkee oikeaksi.

Toimituksen poiminnat